Voor mij is het Fête de la Nature een prachtig initiatief. Eén weekend per jaar is iedereen uitgenodigd om een eigen feestje voor de natuur te organiseren. Het is een manier om de natuur weer vrolijk en vanuit je eigen hart te beleven. Daar word ik heel blij van, want uiteindelijk hebben we allemaal ‘iets’ met de natuur.
Na een startbijeenkomst in 2013 werd ik enthousiast en begon ik mensen in Den Haag bij elkaar te brengen. Van 2014 tot 2017 was ik in Den Haag weefde ik aan een levend netwerk in mijn eigen stad. Ik had de intentie dat iedereen die ‘iets’ heeft met de natuur in Den Haag óók het feest van de natuur viert.
Er bleek veel creativiteit los te komen en het Fête maakte de natuur dichtbij voelbaar. De natuur vieren, roept vrolijkheid op, een mooi tegenwicht tegen de berichten over achteruitgang van de natuur. Je hoeft niet ver weg naar een groots Natuurgebied om je verbonden te voelen met de natuur, natuur is overal: tussen de stoeptegels voor je deur of in het park om de hoek. Je eigen tuintje, de zon op een blad de wind in je haren, allemaal manieren om te voelen hoe krachtig en dichtbij de natuur is.
Wat hebben we gedaan?
Den Haag werd de ‘hoofdstad’ en heb ik vele mensen betrokken, netwerken ontsloten en gestimuleerd met de vraag: ‘hoe zou jij een feestje van de natuur vieren?’ Na brainstormbijeenkomsten met ondersteunde ik de opgekomen ideeën om tot uitvoering te komen en zorgde ik voor publiciteit.
In 2014 vierden we het groots in het Zuiderpark: we groetten de zon bij zonsopgang, hielden Hagepreken en beleefden de natuur tijdens een rondleiding door het park en luisterden naar inspirerende verhalen, muziek en gedichten over onze verbinding met de natuur. Er kwamen allerlei mensen op af die hun unieke natuurervaring met ons deelden. Vele harten openden zich, we kenden elkaar niet, maar stonden daar in onze eigen stad en voelden ons zó verbonden, heel liefdevol. Dat geeft elke keer weer hoop: liefde voor de natuur blijkt universeel.
In 2015 deden studenten van de Design opleiding Haagse Hogeschool onderzoek naar de natuurbeleving van volwassenen. Ze voerden korte gesprekjes tijdens de Energiebeurs in het Atrium en vroegen of mensen ‘iets hebben met de natuur’. De reacties waren hartverwarmend, iedereen blijkt inderdaad iets te hebben met de natuur.
Hoe zou het zijn als we onze band met de natuur vaker zouden vieren dan één keer per jaar? Wil je nu je eigen feestje van de natuur meemaken? Luister dan deze Visualisatie van het Fête de la Nature.
In 2015 organiseerde ik samen met Carmen van Haren een aantal Natuurpodia met muziek, gedichten en verhalen over de natuur. In Meijendel waren ‘magische ontmoetingen’ en we vertoonden de film ‘Final Straw’ over Nature-farming in het Nutshuis. En tenslotte was er de Grote Natuurpicknick.
In 2016 maakte ik Pauline van den Broeke een Natuurbelevingskaart: een aanleiding om in gesprek te gaan over jouw verbinding met de natuur. Bij de kaart hoorde ook een set inspiratiekaarten: kleine vonkjes die je het feest van de natuur laten voelen en die je kon opsturen naar bekenden om ze ook uit te nodigen voor het feest.
Het Fête de la Nature wordt nog steeds gevierd in Den Haag, bijvoorbeeld in StadsOase de Spinozahof. Ik nodig je van harte uit om mee te doen en je eigen feestje met de natuur te organiseren!
Impressie

de boom wordt hoe langer hoe dikker, steeds meer mensen
herinneren hun verbinding met de natuur



